Proč učit děti správně hospodařit?

Autor: Radka a Míla Skalovi

 

Když se při projektových dnech diskutuji s dětmi o jejich osobních financích, vždycky se ptám, jak s penězi, které obdrží, ať už jako kapesné nebo dar, dostává se mi, až na výjimky, shodných odpovědí.

Menší děti si své penízky uloží do pokladničky. Větší děti si peníze uloží do peněženky s vidinou toho, že bude na kebab, na brambůrky nebo třeba kartičky pokémonů.

Největší děti, které jsou ale stále ještě dětmi, vidí ve vlastnictví finanční hotovosti svůj vlastní potenciál. Peníze zvyšují sebevědomí a jejich vlastnictví zajišťuje větší atraktivitu. Platí to ve světě dospělých a platí to i ve světě dětí. Děti se snaží obstát ve světě svých vrstevníků a peníze jsou dobrý nástroj, jak toho docílit. Mít lepší penál, lepší aktovku, lepší boty, lepší a značkové oblečení, jít s kamarády na „meka“…

…ale to všechno stojí peníze. Peníze, o kterých děti vědí že existují, že se pro ně chodí do bankomatů, že je máme uložené v bance, ty vnímavější děti vědí, že se kvůli nim musí chodit do práce. Jak ale s penězi zodpovědně zacházet, abychom takzvaně „vyšli“ a uspořili si nějakou rezervu? To děti nevědí. Proč taky. Jsou to přece děti. Tohle všechno jsou přece starosti dospělých.

Nebude to trvat zase tak dlouho a z dnešních dětí budou dospělí. V životě dospělých se téměř všechno točí kolem peněz. A my, rodiče, chceme, aby naše děti byly v životě šťastné a spokojené. Zadlužený člověk není spokojený, protože není svobodný. A proto je potřeba děti vzdělávat, aby z nich vyrostli svobodní a vzdělaní dospělí, kteří povedou důstojný a spokojený život. Přesně takový, jaký si vysnili ve svých dětských snech.

A jaké byly Vaše dětské sny?