Život jako z reklamy

Autor: Radka a Míla Skalovi

 

Ať už chceme nebo ne, každý z nás je denně doslova bombardován reklamou v jakékoliv podobě. Některá je vtipná, některá veselá, jiná jenom hloupě upozorňuje na to, že si musíme koupit věc, kterou asi nepotřebujeme, ale měli bychom ji mít, stejně jako miliony lidí na celém světě. Kvůli množství reklamních spotů jsem se vzdala příjmu televizního signálu s přesvědčením, že reklamě uniknu a budu svobodnější. To možná jsem, ale určitě jsem neunikla.

Vzpomínám si na situaci, kdy jsme před lety přijeli z dovolené v zahraničí, kde jsme sdělovací prostředky nesledovali a díky tomu, že nám nefungovala „data“ a za hranicí naší země jsme strávili krásný týden bez jakýchkoliv informací, jsme se domů navrátili zcela odpočinutí, a tak trochu odpojení od reality.

Na vlně pohody, která na dovolené panovala jsem se pomalu vracela do dennodenní rutiny. Při vaření mám ve zvyku si pouštět nějakou zvukovou kulisu. Teď je to rádio nebo podcast, ale před lety jsme si pouštěla televizi. Všem známý fakt, že pořady jsou přerušovány reklamními spoty jsem brala jako nutné zlo a snažila se to nevnímat. Ale tenkrát jsem jela na té dovolenkové vlně pohody a nechala jsem se strhnout reklamou, která mě nabádala, že bych měla věnovat zvýšenou pozornost zubům našeho psa. Ne proto, že by nás snad mohl kousnout, ale proto, že stejně jako my může trpět zubním kamenem. Spot pokračoval návrhem řešení, kterým je psí zubní protéza. Tuto skutečnost v reklamním spotu podpořili záběrem na krásného retrívra, který se zubil do kamery. Nevím, jestli to bylo tou pohodou ve mně, která přetrvávala z dovolené, ale já opravdu začala uvažovat o tom, že mě čeká nejenom návštěva veterináře, ale i shánění psí zubní protézy, což by znamenalo další finanční výdaj – ne malý. Naštěstí mě z těchto úvah reklama vysvobodila a vysvětlila mi, že jedna nejmenovaná firma má řešení v podobě nějakých žvýkacích tyčinek. Já měla takovou radost, že žádnou protézu shánět nemusím! Nakonec jsem byla rozzlobená sama na sebe, že jsem se nechala strhnout reklamou a vůbec mohla uvažovat o tom, že by pes měl zubní náhradu.

Nějak jsem si od té doby začala víc všímat toho, co potřebuje být prezentováno a proč. Říká se, že kvalita se prodává sama. Proč tedy potřebujeme reklamu? Abychom věděli, že si můžeme koupit věci, bez kterých jsme se dosud nějak obešli. Abychom věděli, že i když jsme s výplatou minulý měsíc nevyšli, tak se vůbec nic neděje, že stačí jedno kliknutí a můžeme si půjčit kolik chceme, a dokonce si můžeme vybírat od koho půjčit chceme. Abychom se připojili k mnoha milionům spokojených zákazníků z celého světa. Abychom nemuseli čekat a smutnit a žít svůj život jako z reklamy už teď.